19 Μαρτίου 2013

Απορρύπανση για τα μάτια του κόσμου!



Για το θεαθήναι καταγγέλλουν επιστήμονες και φορείς της Θεσσαλονίκης ότι γίνεται η νέα εκστρατεία απορρύπανσης του Θερμαϊκού κόλπου ο οποίος, παρά τα 2 εκατ. ευρώ που έχουν δαπανηθεί τα τελευταία έξι χρόνια σε διαχειριστικά προγράμματα και σε ναυλώσεις απορρυπαντικών σκαφών και παρά τις 500 μελέτες που έχουν εκπονηθεί από το 1976, έχει καταλήξει να αποτελεί νεκρή θάλασσα.
Με αφορμή την επανέναρξη των εργασιών καθαρισμού του Θερμαϊκού, που ανατέθηκε από το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης στο πλοιάριο «Αλκίππη», ο προϊστάμενος του τμήματος περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης Μάξιμος Πετρακάκης τονίζει: «Το πλεούμενο δεν κάνει ουσιαστικό καθαρισμό της θάλασσας, αλλά συλλέγει τα αντικείμενα που επιπλέουν για να μη γινόμαστε ρεζίλι στους τουρίστες. Την ίδια δουλειά θα μπορούσε να την κάνει και μία τράτα, όπως άλλωστε γινόταν παλαιότερα, στα τέλη της δεκαετίας του ’80», επισημαίνει. Τότε ο δήμος Θεσσαλονίκης πόντιζε δίχτυα σε επιλεγμένα σημεία του κόλπου, προκειμένου να απομακρύνεται η οφθαλμοφανής ρύπανση.

Αφιλόξενες περιοχές
Ερευνητές του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης επισημαίνουν ότι ολόκληρο το οικοσύστημα του Θερμαϊκού κόλπου αποτελεί νεκρή περιοχή, ενώ η θαλάσσια βιοποικιλότητα συρρικνώνεται συνεχώς. «Απ’ άκρη σ’ άκρη του κόλπου υπάρχουν αζωικές ζώνες, δηλαδή αφιλόξενες περιοχές για κάθε μορφή ζωής, τις οποίες εντοπίζουμε στα ανατολικά του κόλπου στην Περαία, καθώς επίσης και στα δυτικά, στις εκβολές των ποταμών Γαλλικού και Αξιού», τονίζει ο δόκτωρ Θαλάσσιας Βιολογίας του ΑΠΘ Μιχάλης Μαβίδης, σημειώνοντας μάλιστα ότι «λόγω των ισχυρών ρευμάτων του κόλπου, η ρύπανση συνεχώς μετατοπίζεται από περιοχή σε περιοχή». Εστίες υποβάθμισης υπάρχουν επίσης στο Καλοχώρι, όπου έχουμε εκροή αποβλήτων από δεκάδες παράνομους αγωγούς, αλλά και στα ανοιχτά του Λευκού Πύργου. «Ολες αυτές οι πηγές ρύπανσης δείχνουν ότι ο κόλπος έχει δηλητηριαστεί και δεν μπορεί να καθαρίσει με τα καραβάκια και τις φιέστες που γίνονται για μικροπολιτικούς λόγους», επισημαίνει ο βιολόγος του ΑΠΘ Αθανάσιος Κούκουρας, που γνωρίζει εξίσου καλά τι συμβαίνει στον κόλπο του Θερμανικού.

Από την πλευρά τους, οι ψαράδες της περιοχής αναγκάζονται να ταξιδεύουν όλο και πιο μακριά από τον Θερμαϊκό προκειμένου να εντοπίσουν ψάρια, φτάνοντας πολλές φορές μέχρι και τις Σποράδες.

«Την τελευταία τριετία η γαρίδα, όπως και άλλα ιχθυαποθέματα, έχουν σχεδόν εκλείψει από τον Θερμαϊκό. Αντίστοιχα, οι μπακαλιάροι που αλιεύαμε παλαιότερα έχουν μειωθεί τουλάχιστον 30%», τονίζει ο έμπειρος ψαράς Δημήτρης Καρδιόλακας, και προσθέτει: «Πλέον, τα αλιευτικά μας σκάφη αναζητούν αλιεύματα έξω από τον Θερμαϊκό, στα ανοιχτά του Αιγαίου, στη Λήμνο και στον Αϊ-Στράτη, καθώς η θαλάσσια ζωή υποβαθμίζεται λόγω της ρύπανσης».

Μίσθωση σκαφών
Για την αντιμετώπιση του οικολογικού προβλήματος της Θεσσαλονίκης το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης σύστησε πριν λίγα χρόνια τη Διεύθυνση Προστασίας και Ανάπτυξης του Θερμαϊκού. Μέχρι σήμερα γι’ αυτή την υπηρεσία δαπανήθηκε 1,5 εκατ. ευρώ σε διαχειριστικά προγράμματα. Στο πλαίσιο αυτό, από το 2007 μέχρι το 2011 ναυλώθηκαν πέντε σκάφη απορρύπανσης. Στην αρχή τον καθαρισμό της θάλασσας πραγματοποίησε το πλεούμενο «Τάσσος», το οποίο αργότερα αντικαταστάθηκε από την «Ασσήνη». Η ίδια αποστολή ανατέθηκε αργότερα στα πλοιάρια «Ακταία 4» και «Γερμανός», προκειμένου να «καθαρίσουν» τον κόλπο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2011. Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε δώσει στη δημοσιότητα τότε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης Γιώργος Χατζηκωνσταντίνου, η μίσθωση των σκαφών κόστιζε στο ελληνικό Δημόσιο 120.000 ευρώ ετησίως, ενώ ο καθαρισμός πραγματοποιούνταν μόλις τρεις φορές την εβδομάδα.

Το «Αλκίππη»
Το 2012 ακολούθησε η μίσθωση του σκάφους «Αλκίππη». «Από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Δεκέμβριο το πλοιάριο μισθωνόταν έναντι 5.000 ευρώ μηνιαίως, με συνολική δαπάνη που έφτασε τα 20.000 ευρώ», δηλώνει η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προστασίας και Ανάπτυξης του Θερμαϊκού Νικολέτα Τσικώτη. Πλέον το ίδιο σκάφος επιχειρεί για μία ακόμη φορά να εξυγιάνει το ρυπασμένο οικοσύστημα. «Μόνο που αυτή τη φορά, ελλείψει κονδυλίων, την απορρύπανση την κάνουν εθελοντικά οι χορηγοί», επισημαίνει η προϊσταμένη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Προστασίας και Ανάπτυξης του Θερμαϊκού κόλπου, το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης έχει δαπανήσει συνολικά 500.000 ευρώ για να νοικιάσει τα πλεούμενα.

Ωστόσο, το ίδιο έργο το έκανε ο δήμος Θεσσαλονικής από το 1994 με πολύ λιγότερα χρήματα. «Ενδεικτικά, αγοράσαμε ένας σκάφος, τον “Ποσειδώνα”, που είχε κοστίσει στον δήμο 80.000.000 δραχμές (περίπου 234.000 ευρώ), με ετήσιο κόστος συντήρησης που δεν ξεπέρασε ποτέ τα 20.000-25.000 ευρώ. Δηλαδή πολύ λιγότερα απ’ αυτά που δαπανούσε εδώ και χρόνια το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης για να κάνει το αντίστοιχο έργο. Ωστόσο, εδώ και μερικούς μήνες ο “Ποσειδών” έχει αποσυρθεί καθώς παρουσιάζει τεχνικά προβλήματα λόγω σύγκρουσης που είχε πριν από λίγα χρόνια μέσα στο λιμάνι με φορτηγό πλοίο. 





real.gr