30 Νοεμβρίου 2012

Προσχέδιο έκθεσης: Δυσκολίες εξόδου της Ελλάδας στις αγορές ακόμα και το 2022 βλέπει η Κομισιόν

Δυσκολίες εξόδου της Ελλάδας στις αγορές ακόμα και το 2022, ύστερα από μια δεκαετία, διαβλέπει το προσχέδιο της έκθεσης της Κομισιόν και ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι οι εκτιμήσεις των τεχνοκρατών της Ε.Ε. διατυπώθηκαν μετά τις αποφάσεις για τη μείωση του χρέους, που ελήφθησαν στο πρόσφατο Eurogroup.

Ταυτόχρονα, γίνεται αναφορά στο ασφυκτικό πλαίσιο εποπτείας του προϋπολογισμού και του ειδικού λογαριασμού για το χρέος που επιβάλλει η τρόικα, αξιολογούνται τα μέτρα των 13,5 δισ. ευρώ που έχουν ληφθεί, συστήνεται επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων, με την ενίσχυση του ρόλου του ΤΑΙΠΕΔ, και καθορίζονται τα στάδια ολοκλήρωσης της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Ακόμη θεωρούνται αναγκαίες οι αλλαγές στη φορολογική διοίκηση και τη φορολογική αναμόρφωση, καθώς επίσης και η αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ζητήματα τα οποία έχει δρομολογήσει το υπουργείο Οικονομικών.

Σε ό,τι αφορά το χρέος, στο δεύτερο προσχέδιο του μνημονίου της Ε.Ε., που εκδόθηκε με ημερομηνία 27 Νοεμβρίου 2012 (το πρώτο έφερε ημερομηνία 10/11/2012), ενσωματώθηκε και το κομμάτι για τη βιωσιμότητα του χρέους, που έλειπε από το πρώτο, σημειώνοντας όμως ότι «είναι ημιτελές», καθώς εκκρεμεί το αποτέλεσμα της επαναγοράς.

Η έκθεση επισημαίνει, όμως, πως εξαιτίας των μεταθέσεων στις πληρωμές δανείων «η Ελλάδα μετά το 2022 θα βρεθεί αντιμέτωπη με σημαντικό όγκο χρεών, τα οποία θα πρέπει να εξοφληθούν, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην επιστροφή της στις αγορές».

Η Ε.Ε. αξιολογεί το αποτέλεσμα της επιμήκυνσης των δανείων του EFSF και της Ευρωζώνης, που συσσωρεύουν χρεολύσια για μετά το 2020, και εκτιμά ότι, εξαιτίας του γεγονότος αυτού, ο όγκος των πληρωμών για χρεολύσια θα είναι ιδιαίτερα υψηλός, κάτι που θα δυσχεράνει την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές.

Παρότι διευκρινίζει ότι πρόκειται για τις πρώτες εκτιμήσεις-αξιολογήσεις των αποφάσεων του Eurogroup, ακυρώνει την προοπτική βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους μετά τα μέτρα, αφού, στην περίπτωση που η Ελλάδα δεν θα μπορεί το 2022 να αναχρηματοδοτεί από τις αγορές τα χρεολύσια, το χρέος της θα εξακολουθήσει να είναι μη βιώσιμο, παρά την υποχώρησή του κάτω από το 110% του ΑΕΠ.

Και τα ομόλογα ξένου δικαίου

Ακόμη, στην έκθεση βιωσιμότητας του χρέους αποκαλύπτεται ότι στην επαναγορά των ομολόγων εντάσσονται και τα ομόλογα υπό αλλοδαπό δίκαιο, που έμειναν εκτός του πρώτου PSI. Υπολογίζει την ονομαστική τους αξία σε περίπου 4 δισ. ευρώ, αλλά όμως είναι μάταιη η πρόσκληση συμμετοχής στους συγκεκριμένους κατόχους, δεδομένου ότι ήδη έχουν πληρωθεί στο 100% της ονομαστικής τους αξίας δύο από τη συγκεκριμένη κατηγορία ομολόγων (Μάιο και Αύγουστο) και συνεπώς δεν έχουν κανένα κίνητρο οι κάτοχοί τους να αποδεχτούν «κούρεμα». Επίσης, ένα ακόμα ομόλογο εκτός PSI, ύψους 250 εκατ. ευρώ, λήγει στις 21 Δεκεμβρίου 2012.

Σχετικά με τις αποφάσεις του Eurogroup, η έκθεση της Ε.Ε. σημειώνει πως, ενώ εκκρεμεί το αποτέλεσμα της επαναγοράς των ομολόγων, οι παρεμβάσεις που εισάγονται για το ελληνικό χρέος είναι:


Στην πληρωμή τόκων από τα δάνεια του EFSF το δεκαετές «μορατόριουμ» θα είναι έντοκο και δεν θα προκαλέσει ζημία στον μηχανισμό.
- Το δεκαετές "μορατόριουμ" στην πληρωμή τόκων από τα δάνεια του EFSF θα είναι έντοκο και δεν θα προκαλέσει ζημία στον μηχανισμό.

- Εγκαταλείπεται το σχέδιο μείωσης των εντόκων γραμματίων, που προέβλεπε το αρχικό πρόγραμμα, καθώς διαπιστώνει πως «η Ελλάδα έχει δείξει, τον τελευταίο χρόνο, ότι μπορεί να υποστηρίξει υψηλότερες των προβλεπόμενων εκδόσεις εντόκων». Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση των αναγκών χρηματοδότησης της χώρας κατά 9 δισ. ευρώ την περίοδο 2012 - 2014.

- Το αρχικό πρόγραμμα προέβλεπε δημιουργία «μαξιλαριού» ρευστότητας έως 5 δισ. ευρώ, αλλά εξετάζεται η αναβολή του έως τη λήξη του προγράμματος, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει ένα επαρκές «μαξιλάρι». Η πρόβλεψη για δημιουργία «μαξιλαριού» τοποθετείται στο 1,5 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της περιόδου 2012 - 2014. Θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά 2 δισ. την περίοδο 2015 - 2016.

- Με βάση το δεύτερο πρόγραμμα, οι τέσσερις μεγαλύτερες τράπεζες σχεδιάζεται να λάβουν επιπλέον 23 δισ. ευρώ στο α' τρίμηνο του 2013. Οι εν λόγω μεγαλύτερες τράπεζες της Ελλάδας αναμένεται να διενεργήσουν περισσότερες ασκήσεις διαχείρισης υποχρεώσεων (LMEs) στα προϊόντα υβριδικού κεφαλαίου. Με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, αυτό θα μπορούσε να αποδώσει 600 εκατ. ευρώ στα βασικά εποπτικά κεφάλαια (core tier 1), μειώνοντας τις ανάγκες χρηματοδότησης με βάση το πρόγραμμα.

- Η μείωση των επιτοκίων στο πρώτο πρόγραμμα (GLF), από 150 μονάδες βάσης συν euribor σε 50 μ.β. συν euribor

- H ακύρωση της προμήθειας για τις εγγυήσεις του EFSF, που θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους κατά 2,7 δισ. ευρώ για το σύνολο της περιόδου όπου η Ελλάδα θα δανείζεται από τον EFSF.

- Η αναβολή πληρωμής τόκων στον EFSF, που θα επιτρέψει στην Ελλάδα να μειώσει σημαντικά τις ανάγκες χρηματοδότησης την περίοδο της αναβολής για την προσεχή δεκαετία.

- Η επέκταση των ωριμάνσεων των δανείων GLF και EFSF κατά 15 χρόνια επιτρέπει την εξομάλυνση του προφίλ αποπληρωμών χρέους, αλλά δεν έχει επίπτωση στη μείωση του χρέους έως το 2020 ή το 2022.

ΠΑΝΟΣ Φ. ΚΑΚΟΥΡΗΣ - pkak@naftemporiki.gr

Advertisement